🔎 Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

Missie, Visie en Privacy

Missie

De huisarts is dé belangrijkste basisvoorziening in de eerstelijnsgezondheidszorg en de spil naar tweede en derdelijnszorg. De patiënt staat bij ons centraal. We bieden professionele eerstelijnszorg en zijn laagdrempelig toegankelijk en bereikbaar. Als team bieden we persoonlijke zorg en aandacht. De lijnen onderling en naar de patiënt zijn kort. De praktijk en de zorgprocessen zijn op orde en het personeel voldoet aan de professionele standaard.

 

Waar staan wij voor?

Het team van huisartsenpraktijk Nieuwkuijk staat voor betrouwbare, laagdrempelige en kwalitatief goede huisartsenzorg. Flexibiliteit en service naar de patiënt zijn hier onderdeel van. Wij streven in alle contacten naar open en eerlijke communicatie, die ook ruimte laat voor discussie. De vertrouwensrelatie die ons team vormt met de patiënt is hierbij een belangrijke voorwaarde.

Wij nemen graag de tijd om naar de patiënt te luisteren. Door goed naar het verhaal van de patiënt te luisteren, te achterhalen wat precies de hulpvraag is, kunnen wij, door dit te koppelen aan onze deskundigheid, de patiënt zo goed mogelijk helpen of waar nodig verwijzen naar een behandelaar waar ook wij vertrouwen in hebben. Inlevingsvermogen in de ander en oprechte interesse samengebracht met kennis, kunde, overleg en samenwerking, in een goed uitgeruste praktijk moeten eraan bijdragen om kwalitatief goede huisartsenzorg leveren.


Visie

Huisartsenpraktijk Nieuwkuijk wil goede eerstelijnszorg leveren aan haar patiënten. Door het belang van de patiënt centraal te stellen en deze persoonlijk te benaderen, ontstaat een sterke binding tussen de patiënten en de huisartsenpraktijk. We willen een lerende organisatie zijn waarin verantwoorde zorg op het hoogst haalbare niveau beschikbaar is. Huisartsenpraktijk Nieuwkuijk streeft de volgende doelen na:

 

Bereikbaarheid

De praktijk streeft naar een zo optimaal mogelijke service en bereikbaarheid.

  • Wij zijn elke werkdag geopend van 8.00 tot 17.00 uur, met uitzondering van de vrijdagmiddag in de even weken. Dan wordt de praktijk vanaf 12.00 uur waargenomen door huisartsenpraktijk Klein Vlijmen.

  • We streven er naar patiënten op zo’n kort mogelijke termijn, vaak nog dezelfde dag,  meestal binnen 2 werkdagen,  een afspraak te kunnen aanbieden.

  • Voor spoedeisende zaken is er een spoedlijn die binnen 20 seconden wordt beantwoord.

  • Voor waarneming in de ANW-uren (avond, nacht en weekend) hebben we een overeenkomst met de Huisartsenpost Oost-Brabant voor het leveren van zorg die niet tot de reguliere openingstijden kan wachten.

  • Patiënten kunnen telefonisch een afspraak maken via de assistente of via de website MGN (MijnGezondheid.net) zelf een afspraak inplannen op daarvoor aangewezen bloktijden in de agenda.  

  • Herhaalrecepten kunnen telefonisch via de assistente of via de receptenlijn besteld worden of digitaal via de praktijkwebsite of via MGN.

  • Patiënten kunnen via de praktijkwebsite, via MGN website of via de Medgemak App direct vragen stellen via beveiligde e-mail.

  • Patiënten hebben via MGN inzage in hun dossier, labuitslagen en medicatielijst.

  • Alle diensten van de MGN website kunnen ook worden geraadpleegd via de MGN app Medgemak op een smartphone.

Patiënten

In onze werkwijze staat patiëntgerichtheid centraal met de focus op de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt.

  • Voor zover haalbaar proberen we de patiënt zelf de regie te geven over zijn gezondheid.

  • We hopen dat patiënten hierdoor beter de balans houden tussen gezond en ongezond gedrag. Mogelijk leidt dit uiteindelijk ook tot minder medicatiegebruik.

  • We proberen de principes van Mijnpositievegezondheid te volgen. De focus ligt op wat de patiënt nog wel kan en niet alleen op ziekte. De nadruk ligt op mensen zelf, op hun veerkracht en wat hun leven betekenisvol maakt.

  • Voor terminaal zieke patiënten zijn wij in hun laatste levensfase ook buiten praktijktijden bereikbaar.

  • Wij willen nieuwe ontwikkelingen in de zorg, waaronder nieuwe digitale communicatie, volgen zonder daarbij het persoonlijk contact met de patiënten te verliezen.

 

Organisatie en personeel

  • Wij werken met een vast en goed opgeleid team waarbij de patiënt in vertrouwde en deskundige handen is.

  • We willen onze patiënten het gevoel geven dat zij geen nummer zijn.

  • Het team is professioneel en klantvriendelijk.

  • Alle medewerkers houden zich aan de geheimhoudingsplicht.

  • Ook de zorg voor elkaar is goed door te streven naar een goede stabiele werksfeer en een duidelijk structuur en open communicatie.

  • Er is aandacht voor werkdruk en interne verhoudingen, zodat het werkplezier hoog blijft, wat ook doorwerkt in de zorg voor onze patiënten.

 

Kwaliteit

  • Wij verlenen reguliere geneeskunde op basis van klassieke en op wetenschappelijke bewijzen (evidence-based) gebaseerde principes en volgen daarbij de landelijk geaccepteerde NHG-richtlijnen.

  • De praktijkassistentes geven (in overleg met de huisarts) waar mogelijk adviezen met betrekking tot zelfzorg.

  • Wij streven er naar chronische zorg voor mensen met diabetes mellitus type II, risico op of doorgemaakte hart- en vaatziekten en longziekten zoals astma en COPD uit te voeren volgens de regionale ketenzorgprotocollen. Deze zorg wordt uitgevoerd door een hiervoor speciaal opgeleide praktijkondersteuner Somatiek (POH-S).

  • Voor ondersteuning bij psychische klachten en problemen kan men terecht bij de praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ). Deze coach/psycholoog is hiervoor opgeleid en onderhoud contacten met andere hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg en kan in samenspraak met de huisarts hier zo nodig naar doorverwijzen

  • De ouderenzorg wordt, onder leiding van onze praktijkondersteuner (POH-ouderenzorg), met andere ketenpartners in de eerste lijn verzorgd. We hebben een goed netwerk van ketenpartners waarmee we regelmatig multidisciplinair overleg (MDO) organiseren. We werken protocollair en stellen per geïdentificeerde kwetsbare oudere een behandelplan op. 

  • Zowel voor onze kwetsbare ouderen als patiënten die veel geneesmiddelen gebruiken, verrichten wij jaarlijks een zgn. polyfarmaciereview.

  • Binnen huisartsenpraktijk Nieuwkuijk wordt gewerkt aan naleving van protocollen en verbetering van kwaliteit. Daarvoor doorlopen we momenteel een NPA-accrediteringsprogramma.

  • De praktijkassistentes en praktijkondersteuners werken onder de verantwoordelijkheid van de huisarts.

  • Er wordt door huisartsen en medewerkers jaarlijks actief nageschoold.

  • Klachten en/of opmerkingen over huisartsen en/of medewerkers kunnen worden gemeld via de website. Klachten worden altijd serieus behandeld. Klachtenbehandeling is een methode om de kwaliteit te verbeteren. Ook is er intern een meldingsprotocol voor het melden van incidenten.

 

 

Tot slot

Huisartsenpraktijk Nieuwkuijk streeft continu naar een verbetering van kwaliteit en service voor haar patiënten. Daarvoor maken we gebruik van nieuwe informatie die beschikbaar komt en zijn wij bereid kritisch te kijken naar ons functioneren.

 


Privacy

Om goede medische zorg te kunnen verlenen, leggen wij jouw contactgegevens en medische gegevens vast. Wij doen dit in lijn met de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat wil zeggen dat wij jouw gegevens alleen gebruiken voor het verlenen van medische zorg en de bijbehorende administratie en dat wij jouw gegevens beveiligen tegen inbreuk door derden.

Wij wisselen gegevens uit met andere zorgaanbieders, zoals huisartsen, apotheken, ziekenhuizen, fysiotherapeuten en thuiszorg. Dit doen wij via beveiligde systemen en alleen als dit nodig is en als je daar toestemming voor hebt gegeven. Onze medewerkers en huisartsen raadplegen jouw gegevens alleen als dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van hun taken.

Wij bewaren jouw gegevens zolang nodig is voor het verlenen van zorg en zolang de wet ons verplicht om jouw gegevens te bewaren. Na deze termijn (20 jaar na overlijden volgens de wet) zullen wij jouw gegevens verwijderen.

Kwaliteitskeurmerk

Wij voldoen aan de eisen van NHG-Praktijkaccreditering van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). We zijn blij dit kwaliteitskeurmerk voor huisartsen te mogen dragen. Dit is het kwaliteitskeurmerk en de methode voor systematische verbetering van de huisartsenpraktijk. Wij streven elke dag naar goede, verantwoorde zorg en tevreden patiënten. Onze praktijk zal iedere 3 jaar opnieuw worden gecheckt, om te controleren of we nog aan alle voorwaarden voldoen en blijven werken aan verbeteringen in onze zorgverlening.